Themasessie bestuur 18 februari 2021

Themasessie bestuur 18 februari 2021

Op 18 februari heeft er een online-themasessie plaatsgevonden door het bestuur. Er is gesproken over:

  • Onderzoek Andere kijk op examinering

Bij dit onderzoek zijn zowel scholen als studenten betrokken. De focus van de betrokken scholen ligt vaak op kwaliteitsborging van examinering. Het formatief handelen in relatie tot examinering lijkt wat op de achtergond geraakt. De conclusies zijn dat scholen leren en kwalificeren in elkaar willen laten overlopen, keuzevrijheid willen in welke onderdelen zij gaan toetsen en behoefte hebben aan een vernieuwd aanbod van Examenwerk (ontwikkelingsgerichte deel van Praktijkbeoordelen). De aanbevelingen die daaruit volgen zijn het organiseren van trainingen en kennissessies, een pilot opzetten hoe de toetsing van een kwalificatie vorm zou kunnen krijgen en doorontwikkeling van Praktijkbeoordelen. Het bestuur vindt dat een andere kijk op examinering één van de speerpunten van Examenwerk moet worden. Het landschap van examinering verandert en daarbij wil Examenwerk voorop lopen. Examenwerk gaat dit verder onderzoeken. Er zal een advies worden opgesteld met concrete opties voor een vervolg.

  • Ontwikkeling app Praktijkbeoordelen

Er worden  voor de ontwikkeling van de app voor Praktijkbeoordelen twee sporen uitgezet:

1. Er wordt op basis van de huidige opzet van Praktijkbeoordelen een eenvoudige app gebouwd waarmee praktijkopleiders en liefst ook studenten de beoordelingen kunnen uitvoeren op hun telefoon.

2. Daarnaast start een onderzoek naar een veel uitgebreidere app voor de langere termijn.

Waarom dit dubbelspoor? In de eerste plaats om snel een werkende app beschikbaar te hebben waarmee echte gebruikers in de dagelijkse praktijk ervaring kunnen opdoen. Deze ervaring kan worden meegenomen bij de verdere (door)ontwikkeling van de app. 

  • Leven lang ontwikkelen

Door ROC van Amsterdam is een presentatie gedeeld over Leven lang ontwikkelen: een afbeelding met de relaties en skills tussen onderwijs, studenten en organisaties/bedrijfsleven. Er moet niet meer worden gedacht in examens of diploma’s. Er moeten skills worden ontwikkeld: alles wat iemand doet moet erbij worden betrokken, ook activiteiten buiten de school. Er worden al wel opleidingen modulair vormgegeven, maar ROC van Amsterdam wil naar een nog flexibeler systeem: modules inzetten die je op dat moment nodig hebt. Er is gesproken hoe de scholen elkaar hierin kunnen versterken, delen en leren van elkaar. Dit onderwerp komt zeker terug op de agenda van het bestuur en er zal ook een kennissessie worden georganiseerd.

Resultaten onderzoek examineren van beroepsgerichte moderne vreemde talen Bijeenkomst Examenadviescommissie 9 februari 2021
Veelgestelde vragen

"In samenwerking met de professionals van Examenwerk is het bestuur voortdurend op zoek naar verbetering van de examens. Daar wordt fors in geïnvesteerd, zowel op de inhoud als op het proces. Zonder aan kwaliteit in te boeten, willen we examinering voor het onderwijs zo eenvoudig mogelijk maken én hanteerbaar voor het bedrijfsleven. Examenwerk is een hygiënefactor: dat is gewoon goed, daar hoef je niet over na te denken."

Drs. Bertie Redeker
- Drs. Bertie Redeker
Paritair Manager, tevens bestuurslid en penningmeester Examenwerk
Stichting OCC