Het afgelopen jaar is er een start gemaakt met een pilotproject voor het geïntegreerd examineren van de beroepsgerichte taalvaardigheden. Dit pilotproject komt voort uit de behoefte van scholen om de verschillende deelvaardigheden van een taal te integreren in een proeve.
Tijdens de afgelopen bijeenkomsten is besproken wat de wensen en behoeften zijn van de scholen om geïntegreerd te examineren. Een spanningspunt daarbij lijkt enerzijds het efficiënter examineren door te integreren, en anderzijds het ontwikkelen van betrouwbare examens met gelijke afnamecondities. Hier moet een balans in gevonden worden. Om meer duidelijkheid te krijgen over wat wel en niet werkt bij geïntegreerd taalexamineren worden voor de kwalificaties Luchtvaartdienstverlener en Meewerkend horeca ondernemer exameninstumenten ontwikkeld, die tegemoetkomen aan een geïntegreerde beoordeling. Na afname van de examens wordt duidelijk welke voordelen geïntegreerd examineren biedt en aan welke voorwaarden voldaan moet worden.