Op 22 januari 2019 is op het MBO College Hilversum een pilot gedraaid met een geïntegreerd taalexamen Duits voor de kwalificatie Manager/Ondernemer Horeca. In dit beroepsgerichte taalexamen zijn alle deelvaardigheden gezamenlijk geëxamineerd. De reacties van zowel de studenten als docent waren positief.
Vanuit scholen is er al enige tijd de wens om de beroepsgerichte taalexamens anders te organiseren; sterker aansluitend op de beroepspraktijk en daarnaast minder examenmomenten. Daarom is Examenwerk vorig jaar gestart met een project voor het ontwikkelen van geïntegreerde taalexamens. Het basisidee voor deze examenvorm is ondertussen afgerond en op 22 januari 2019 is een pilot gedraaid om te zien of wat op papier is uitgewerkt ook werkbaar is in de praktijk. De geïntegreerde examenvorm is door alle betrokkenen positief ervaren.
Belangrijke punten die naar voren kwamen uit de pilot:
– De opdrachten waren duidelijk; iedereen kon ermee aan de slag. Daarnaast waren de
opdrachten herkenbaar (“dit moeten we ook echt op stage doen”) en werden niet als
moeilijker ervaren dan de huidige taalexamens;
– de examendocumenten zijn anders, dus de docent moet wel even wegwijs worden in deze
nieuwe vorm van examineren;
– de opdrachten bieden meer vrijheid voor eigen inbreng; vooral in het gesprek leidt dit tot
meer interactie. “De student moet echt luisteren naar wat ik vraag, in plaats van dat ze
van tevoren al weten welk antwoord ze moeten geven”;
– docenten/beoordelaars krijgen meer verantwoordelijkheid. Zij moeten met hun vragen en
reacties zorgen dat taalproductie wordt uitgelokt bij de student. (Hiervoor is een
document met voorbeeldvragen/opmerkingen beschikbaar);
– deze examenvorm vraagt om een andere manier van organiseren van de
afnamemomenten. Studenten kunnen niet meer allemaal tegelijkertijd worden
geëxamineerd zoals bij een luisterexamen. Het is wel mogelijk om een roulatiesysteem
in te richten. “Wanneer een school hier even goed over nadenkt, is het zeker
te organiseren. Je hebt ook veel minder examenmomenten en kunt ervoor kiezen om de
taalexamens op 1 dag uit te voeren”.
De algehele indruk van deze pilot is dat alle betrokkenen het geïntegreerde taalexamen als positief hebben ervaren. Doordat de opdrachten meer vrijheid bieden voor eigen inbreng, maar er ook kaders aanwezig zijn om voldoende taalproductie uit te kunnen lokken, is de examinering van de beroepsgerichte taal op deze manier zowel realistisch als uitvoerbaar.

Eerste afname geïntegreerd taalexamen succesvol
"Ons examen werkt! Examenwerk kijkt samen met onderwijs en bedrijfsleven naar een veranderende branche en onderwijsbehoefte en vertaalt dit vandaag en morgen naar examenproducten waar onderwijs en bedrijfsleven vertrouwen in hebben."

- Perry van Milt
Directeur Brood & Banket, Dienstverlening & Facility, Horeca en Travel & Leisure college en bestuurslid Examenwerk
Zadkine